
Dalam satu kaedah ilmiah ada menyatakan "Ilmu sebelum berbicara dan beramal." So, to all fellow amil out there and also to all fellow muslims, I would like to share this with you...
CRASH COURSE HUKUM ZAKAT FITRAH DAN KAFFARAH
Zakat Fitrah
KEFARDHUAN
Hadith 1:
Daripada Ibnu Umar bahawa Nabi S.A.W memfardhukan zakat fitrah dalam bulan Ramadan ke atas setiap manusia Muslim (tidak kira hamba atau merdeka, lelaki atau perempuan, kecil atau besar) yang dikeluarkan sebanyak segantang tamar atau makanan ruji. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Ulasan : Berdasarkan hadis ini, dapat kita fahami bahawa zakat fitrah ini wajib dikeluarkan oleh SETIAP umat Islam. Cuma para fuqaha menetapkan yang afdal menunaikan fitrah ialah orang yang wajib atasnya memberi nafkah seperti suami, bapa atau atuk yang menjaga dan membesarkan cucunya. Secara mudahnya orang yang bertanggungjawab menanggung perbelanjaan dan urusan memberi nafkah keluarga.
SIAPA YANG WAJIB BAYAR?
1. Semua INDIVIDU dari kalangan LELAKI, WANITA, KECIL, BESAR, TUA, MUDA, HAMBA atau MERDEKA. (Anak perempuan yang masih belum berkahwin masih dianggap di bawah tanggungan bapanya. Namun begitu. jika anak tersebut nak bayar sendiri pun boleh dan sebaiknya minta izin dulu dari ayahnda tercinta)
2. Semua yang mempunyai lebihan atau cukup perbelanjaan sehingga hari raya. kalau MISKIN atau FAQIR tak wajib keluar tapi boleh dapat zakat.
3. Semua yang berada (ada duit dan ada nyawa / hidup) pada waktu wajib membayar zakat fitrah.
Tambahan perbincangan :
-Pelajar yang sedang menuntut ilmu di universiti / kolej / asrama :
Pelajar yang sedang menuntut ilmu di universiti / kolej / asrama dan ada duit poket atau pinjaman atau biasiswa pun KENA bayar zakat fitrah. (Biasanya orang tua mereka yang bayarkan tapi kalau prepaid nak telefon 'mata air' buleh 'top up' sampai sepuluh ringgit takkan nak bayar fitrah tak leh nak korban sikit kot?)
-Bos bayarkan untuk pekerja atau tuan rumah bayarkan untuk amah / orang gaji / pembantu rumah?
Dalam hal ini, Imam Al-Khatib Al-Syarbini dalam kitabnya Mughni al-Muhtaj menjelaskan ketua atau pemilik kepada amah atau pembantu rumah itu LEBIH AFDHAL membayar zakat fitrah baginya walaupun amah tersebut wajib membayarnya sendiri.
-Antara hidup, mati dan kelahiran di Ramadhan dan Syawal.
Dalam hal ini, ulama berpendapat, jika seseorang itu hidup pada Ramadan tetapi mati sebelum sampai waktu wajib menunaikan fitrah iaitu dari terbenam matahari hinggalah solat sunat aidilfitri, mereka ini tidak wajib membayar fitrah.
Bagi mereka yang hidup pada Ramadan dan sempat sampai ke waktu wajib walaupun berada di dalamnya sekejap contohnya beberapa minit pada waktu Maghrib malam 1 Syawal, golongan ini wajib menunaikan fitrah.
Bagi setiap anak yang dilahirkan pada akhir Ramadan iaitu sebelum waktu Maghrib terakhir Ramadan, golongan ini juga wajib dikeluarkan zakat fitrahnya. Tetapi jika anak tersebut lahir selepas Maghrib hari terakhir Ramadan maka tidak wajib fitrah baginya.
So kesimpulannya adalah :
HIDUP dalam Ramadhan sampai Aidilfitri - WAJIB FITRAH
HIDUP dalam Ramadhan MATI sebelum MAGHRIB Hari Terakhir Ramadhan - TAK WAJIB FITRAH
HIDUP dalam Ramadhan MATI selepas MAGHRIB Hari Terakhir Ramadhan - WAJIB FITRAH
HIDUP dalam perut ibu sewaktu RAMADHAN lahir sebelum MAGHRIB Hari Terakhir Ramadhan dan HIDUP selepas Maghrib itu (walaupun mungkin hanya beberapa detik) - WAJIB FITRAH
HIDUP dalam perut ibu tapi lahir selepas MAGHRIB Hari Terakhir Ramadhan atau pada PAGI Aidilfitri - TAK WAJIB FITRAH
*Cuma ada satu cadangan daripada Umar al-Khattab R.A yang mengatakan kalau ibu mengandung nak bayarkan fitrah bagi anak dalam kandungan adalah DIBOLEHKAN untuk tambah pahala sunat (tathawwu'). Namun begitu hukumnya tetap tak wajib sebagaimana senarai kes di atas tadi.
WAKTU BAYAR FITRAH
Daripada Ibnu Abbas, Baginda S.A.W bersabda, “Difardukan zakat fitrah untuk membersihkan jiwa orang yang berpuasa daripada perkara yang sia-sia dan bersifat dusta, ia juga sebagai makanan dan kelazatan kepada fakir miskin. Bagi sesiapa yang menunaikannya sebelum solat Aidilfitri maka zakatnya diterima dan barang siapa yang menunaikannya selepas daripada itu, ia hanyalah sedekah”. (Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)
WAKTU WAJIB - Selepas Maghrib hari terakhir Ramadhan hingga sebelum Solat Sunat Aidilfitri
WAKTU SUNAT / AFDHAL - Pagi Aidilfitri sebelum Solat Sunat Aidilfitri.
WAKTU HARUS - 1 atau 2 hari sebelum Aidilfitri. Ada pendapat mengatakan boleh bayar bermula dari hari pertama Ramadhan.
WAKTU HABIS (makno ee dah tak leh bayar) - SELEPAS SOLAT AIDILFITRI.
*Kecuali dalam kes tertentu misalnya tak mendapat makluman mengenai tarikh hari raya contohnya berada jauh dari manusia, dalam hutan atau sedang musafir. jika terlepas waktunya maka dianggap zakat fitrah jika dibayar selepas solat pun. Ataupun jika dapat maklumat tapi dah terlewat dan tak sempat atau ketiadaan asnaf untuk terima zakat tersebut. Wallahu A'alam. Apapaun kalau terlepas, WAJIB QADHA, namun ia tidak dianggap sebagai fitrah lagi tetapi sekadar sedekah biasa sahaja.
KADAR BAYARAN IKUT HARGA BERAS MANA?
Para fuqaha memutuskan bahawa zakat fitrah itu berdasarkan makanan ruji tempatan. Kalau di Malaysia, kadarnya adalah mengikut harga beras yang ditetapkan oleh kerajaan.
Dari Abu Said al-Khudri, Rasulullah bersabda: Kami pada zaman Nabi mengeluarkan zakat daripada makanan ruji, waktu itu ialah gandum, kurma, kismis dan roti. (riwayat Bukhari)
Tidak semestinya kita membayar fitrah mengikut harga beras yang kita makan. Memadai kita bayar mengikut kadar harga beras yang dimakan oleh masyarakat secara umum.
Namun, bagi mereka yang makan beras wangi dan sebagainya, jika mereka membayar fitrah berdasarkan kadar harga beras tersebut adalah lebih afdal.
BAYAR DI MANA? KL ATAU KAMPUNG?
Perkara ini tidak harus dijadikan isu. Soal hendak bayar di mana tidak patut timbul. Bagi zakat fitrah, ia boleh dijelaskan di mana-mana baik di kampung atau di bandar tempat kita bekerja.
Bagaimanapun, jika zakat harta, adalah lebih afdal menunaikannya di tempat kita mencari rezeki.
KAFFARAH JIMAK PADA SIANG HARI RAMADHAN
Kaffarah bagi kesalahan ini adalah memerdekakan hamba, berpuasa dua bulan berturut-turut atau memberi makan 60 orang miskin.
Kesalahan ini adalah perbuatan melanggar perintah Allah dan Rasul. Soalnya, apakah begitu mudah kita hendak melepaskan diri dengan hanya memilih membayar makan 60 fakir miskin?
Hukuman atau kaffarah ini BUKAN boleh dipilih ikut suka tetapi mengikut tertibnya. Orang yang terlibat, dalam kes ini hanya SUAMI yang dikenakan kaffarah hendaklah cuba dulu berpuasa selama dua bulan bertutrut-turut. Kalau tidak mampu, barulah boleh pilih yang paling ringan.Sebabnya, kini sudah tidak ada lagi hamba untuk dimerdekakan. Jadi pilihan yang ada cuma berpuasa atau memberi makan fakir miskin.
Namun begitu, ada pendapat yang memberi kelonggaran dalam urusan taubat itu memberi sedikit kelonggaran dalam kes begini.
Ini dinyatakan oleh bekas Ahli Fatwa Arab Saudi, Sheikh Muhammad Saleh al-Uthaimain. Beliau menyebut, suami yang terlibat perlu berpuasa berturut-turut selama sebulan dan dalam bulan yang kedua berpuasa sehari. Selepas itu, bolehlah dia menghabiskan baki puasa sama ada secara berturut-turut atau berselang-seli.
Ada dua pendapat secara umumnya mengenai kaffarah sekiranya pasangan tersebut berbuka terlebih dahulu sebelum jimak :
Pertama : Tiada kaffarah. Tetapi berdosa besar kerana berbuka puasa dengan bukan uzur syari'e. Puasa tersebut wajib digantikan.
Kedua : Tetap dikenakan kaffarah (lihat komentar Dr.Wahbah Zuhaily. Puasa hari tersebut juga perlu digantikan.
Kesimpulan : Golongan ini melakukan dua dosa. Pertama, berbuka puasa bukan kerana uzur. Kedua, berjimak pada siang hari.
Berbuka puasa Ramadan tanpa keuzuran sebenarnya amat merugikan. Rasulullah SAW bersabda, “sesiapa yang berbuka puasa satu hari daripada Ramadan tanpa rukhsah dan tanpa sakit, dia tidak mampu menggantikannya dengan puasa seumur hidup sekalipun dia melakukannya”. (riwayat Tirmizi)
BERBUKA TANPA UZUR ADALAH SATU DOSA BESAR. APAKAH MAMPU KITA TANGGUNG DOSA ITU???
Penjelasan hukum :
JIka melakukan jimak berkali-kali tetapi dalam sehari sahaja, maka kaffarah hanya dikira satu / sekali.
Jika jimak tersebut berlaku dalam hari yang berbeza, maka kaffarah dikenankan mangikut bilangan hari. Contohnya :-
Hari Ahad : Jimak = Kaffarah puasa 2 bulan / beri makan 60 miskin
Hari Isnin : JImak = Kaffarah puasa 2 bulan / beri makan 60 miskin.
Jadi jika jimak pada kedua-dua hari itu berlaku maka kaffarahnya menjadi 4 bulan puasa / beri makan 120 orang miskin. Begitulah seterusnya jika berlaku pada hari yang berbeza maka kaffarahnya dikenakan mengikut bilangan hari jimak dilakukan bukan bilangan kekerapan jimak. Wallahu A'alam.
Zakat Fitrah
KEFARDHUAN
Hadith 1:
Daripada Ibnu Umar bahawa Nabi S.A.W memfardhukan zakat fitrah dalam bulan Ramadan ke atas setiap manusia Muslim (tidak kira hamba atau merdeka, lelaki atau perempuan, kecil atau besar) yang dikeluarkan sebanyak segantang tamar atau makanan ruji. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Ulasan : Berdasarkan hadis ini, dapat kita fahami bahawa zakat fitrah ini wajib dikeluarkan oleh SETIAP umat Islam. Cuma para fuqaha menetapkan yang afdal menunaikan fitrah ialah orang yang wajib atasnya memberi nafkah seperti suami, bapa atau atuk yang menjaga dan membesarkan cucunya. Secara mudahnya orang yang bertanggungjawab menanggung perbelanjaan dan urusan memberi nafkah keluarga.
SIAPA YANG WAJIB BAYAR?
1. Semua INDIVIDU dari kalangan LELAKI, WANITA, KECIL, BESAR, TUA, MUDA, HAMBA atau MERDEKA. (Anak perempuan yang masih belum berkahwin masih dianggap di bawah tanggungan bapanya. Namun begitu. jika anak tersebut nak bayar sendiri pun boleh dan sebaiknya minta izin dulu dari ayahnda tercinta)
2. Semua yang mempunyai lebihan atau cukup perbelanjaan sehingga hari raya. kalau MISKIN atau FAQIR tak wajib keluar tapi boleh dapat zakat.
3. Semua yang berada (ada duit dan ada nyawa / hidup) pada waktu wajib membayar zakat fitrah.
Tambahan perbincangan :
-Pelajar yang sedang menuntut ilmu di universiti / kolej / asrama :
Pelajar yang sedang menuntut ilmu di universiti / kolej / asrama dan ada duit poket atau pinjaman atau biasiswa pun KENA bayar zakat fitrah. (Biasanya orang tua mereka yang bayarkan tapi kalau prepaid nak telefon 'mata air' buleh 'top up' sampai sepuluh ringgit takkan nak bayar fitrah tak leh nak korban sikit kot?)
-Bos bayarkan untuk pekerja atau tuan rumah bayarkan untuk amah / orang gaji / pembantu rumah?
Dalam hal ini, Imam Al-Khatib Al-Syarbini dalam kitabnya Mughni al-Muhtaj menjelaskan ketua atau pemilik kepada amah atau pembantu rumah itu LEBIH AFDHAL membayar zakat fitrah baginya walaupun amah tersebut wajib membayarnya sendiri.
-Antara hidup, mati dan kelahiran di Ramadhan dan Syawal.
Dalam hal ini, ulama berpendapat, jika seseorang itu hidup pada Ramadan tetapi mati sebelum sampai waktu wajib menunaikan fitrah iaitu dari terbenam matahari hinggalah solat sunat aidilfitri, mereka ini tidak wajib membayar fitrah.
Bagi mereka yang hidup pada Ramadan dan sempat sampai ke waktu wajib walaupun berada di dalamnya sekejap contohnya beberapa minit pada waktu Maghrib malam 1 Syawal, golongan ini wajib menunaikan fitrah.
Bagi setiap anak yang dilahirkan pada akhir Ramadan iaitu sebelum waktu Maghrib terakhir Ramadan, golongan ini juga wajib dikeluarkan zakat fitrahnya. Tetapi jika anak tersebut lahir selepas Maghrib hari terakhir Ramadan maka tidak wajib fitrah baginya.
So kesimpulannya adalah :
HIDUP dalam Ramadhan sampai Aidilfitri - WAJIB FITRAH
HIDUP dalam Ramadhan MATI sebelum MAGHRIB Hari Terakhir Ramadhan - TAK WAJIB FITRAH
HIDUP dalam Ramadhan MATI selepas MAGHRIB Hari Terakhir Ramadhan - WAJIB FITRAH
HIDUP dalam perut ibu sewaktu RAMADHAN lahir sebelum MAGHRIB Hari Terakhir Ramadhan dan HIDUP selepas Maghrib itu (walaupun mungkin hanya beberapa detik) - WAJIB FITRAH
HIDUP dalam perut ibu tapi lahir selepas MAGHRIB Hari Terakhir Ramadhan atau pada PAGI Aidilfitri - TAK WAJIB FITRAH
*Cuma ada satu cadangan daripada Umar al-Khattab R.A yang mengatakan kalau ibu mengandung nak bayarkan fitrah bagi anak dalam kandungan adalah DIBOLEHKAN untuk tambah pahala sunat (tathawwu'). Namun begitu hukumnya tetap tak wajib sebagaimana senarai kes di atas tadi.
WAKTU BAYAR FITRAH
Daripada Ibnu Abbas, Baginda S.A.W bersabda, “Difardukan zakat fitrah untuk membersihkan jiwa orang yang berpuasa daripada perkara yang sia-sia dan bersifat dusta, ia juga sebagai makanan dan kelazatan kepada fakir miskin. Bagi sesiapa yang menunaikannya sebelum solat Aidilfitri maka zakatnya diterima dan barang siapa yang menunaikannya selepas daripada itu, ia hanyalah sedekah”. (Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)
WAKTU WAJIB - Selepas Maghrib hari terakhir Ramadhan hingga sebelum Solat Sunat Aidilfitri
WAKTU SUNAT / AFDHAL - Pagi Aidilfitri sebelum Solat Sunat Aidilfitri.
WAKTU HARUS - 1 atau 2 hari sebelum Aidilfitri. Ada pendapat mengatakan boleh bayar bermula dari hari pertama Ramadhan.
WAKTU HABIS (makno ee dah tak leh bayar) - SELEPAS SOLAT AIDILFITRI.
*Kecuali dalam kes tertentu misalnya tak mendapat makluman mengenai tarikh hari raya contohnya berada jauh dari manusia, dalam hutan atau sedang musafir. jika terlepas waktunya maka dianggap zakat fitrah jika dibayar selepas solat pun. Ataupun jika dapat maklumat tapi dah terlewat dan tak sempat atau ketiadaan asnaf untuk terima zakat tersebut. Wallahu A'alam. Apapaun kalau terlepas, WAJIB QADHA, namun ia tidak dianggap sebagai fitrah lagi tetapi sekadar sedekah biasa sahaja.
KADAR BAYARAN IKUT HARGA BERAS MANA?
Para fuqaha memutuskan bahawa zakat fitrah itu berdasarkan makanan ruji tempatan. Kalau di Malaysia, kadarnya adalah mengikut harga beras yang ditetapkan oleh kerajaan.
Dari Abu Said al-Khudri, Rasulullah bersabda: Kami pada zaman Nabi mengeluarkan zakat daripada makanan ruji, waktu itu ialah gandum, kurma, kismis dan roti. (riwayat Bukhari)
Tidak semestinya kita membayar fitrah mengikut harga beras yang kita makan. Memadai kita bayar mengikut kadar harga beras yang dimakan oleh masyarakat secara umum.
Namun, bagi mereka yang makan beras wangi dan sebagainya, jika mereka membayar fitrah berdasarkan kadar harga beras tersebut adalah lebih afdal.
BAYAR DI MANA? KL ATAU KAMPUNG?
Perkara ini tidak harus dijadikan isu. Soal hendak bayar di mana tidak patut timbul. Bagi zakat fitrah, ia boleh dijelaskan di mana-mana baik di kampung atau di bandar tempat kita bekerja.
Bagaimanapun, jika zakat harta, adalah lebih afdal menunaikannya di tempat kita mencari rezeki.
KAFFARAH JIMAK PADA SIANG HARI RAMADHAN
Kaffarah bagi kesalahan ini adalah memerdekakan hamba, berpuasa dua bulan berturut-turut atau memberi makan 60 orang miskin.
Kesalahan ini adalah perbuatan melanggar perintah Allah dan Rasul. Soalnya, apakah begitu mudah kita hendak melepaskan diri dengan hanya memilih membayar makan 60 fakir miskin?
Hukuman atau kaffarah ini BUKAN boleh dipilih ikut suka tetapi mengikut tertibnya. Orang yang terlibat, dalam kes ini hanya SUAMI yang dikenakan kaffarah hendaklah cuba dulu berpuasa selama dua bulan bertutrut-turut. Kalau tidak mampu, barulah boleh pilih yang paling ringan.Sebabnya, kini sudah tidak ada lagi hamba untuk dimerdekakan. Jadi pilihan yang ada cuma berpuasa atau memberi makan fakir miskin.
Namun begitu, ada pendapat yang memberi kelonggaran dalam urusan taubat itu memberi sedikit kelonggaran dalam kes begini.
Ini dinyatakan oleh bekas Ahli Fatwa Arab Saudi, Sheikh Muhammad Saleh al-Uthaimain. Beliau menyebut, suami yang terlibat perlu berpuasa berturut-turut selama sebulan dan dalam bulan yang kedua berpuasa sehari. Selepas itu, bolehlah dia menghabiskan baki puasa sama ada secara berturut-turut atau berselang-seli.
Ada dua pendapat secara umumnya mengenai kaffarah sekiranya pasangan tersebut berbuka terlebih dahulu sebelum jimak :
Pertama : Tiada kaffarah. Tetapi berdosa besar kerana berbuka puasa dengan bukan uzur syari'e. Puasa tersebut wajib digantikan.
Kedua : Tetap dikenakan kaffarah (lihat komentar Dr.Wahbah Zuhaily. Puasa hari tersebut juga perlu digantikan.
Kesimpulan : Golongan ini melakukan dua dosa. Pertama, berbuka puasa bukan kerana uzur. Kedua, berjimak pada siang hari.
Berbuka puasa Ramadan tanpa keuzuran sebenarnya amat merugikan. Rasulullah SAW bersabda, “sesiapa yang berbuka puasa satu hari daripada Ramadan tanpa rukhsah dan tanpa sakit, dia tidak mampu menggantikannya dengan puasa seumur hidup sekalipun dia melakukannya”. (riwayat Tirmizi)
BERBUKA TANPA UZUR ADALAH SATU DOSA BESAR. APAKAH MAMPU KITA TANGGUNG DOSA ITU???
Penjelasan hukum :
JIka melakukan jimak berkali-kali tetapi dalam sehari sahaja, maka kaffarah hanya dikira satu / sekali.
Jika jimak tersebut berlaku dalam hari yang berbeza, maka kaffarah dikenankan mangikut bilangan hari. Contohnya :-
Hari Ahad : Jimak = Kaffarah puasa 2 bulan / beri makan 60 miskin
Hari Isnin : JImak = Kaffarah puasa 2 bulan / beri makan 60 miskin.
Jadi jika jimak pada kedua-dua hari itu berlaku maka kaffarahnya menjadi 4 bulan puasa / beri makan 120 orang miskin. Begitulah seterusnya jika berlaku pada hari yang berbeza maka kaffarahnya dikenakan mengikut bilangan hari jimak dilakukan bukan bilangan kekerapan jimak. Wallahu A'alam.
No comments:
Post a Comment